Hallitukselle
Kasvun maksimointi markkinointi investoinnin kautta.
Varsinkin B2B-ympäristössä yritysten tulisi tarkastella markkinointia monivuotisena investointina. Tähän on useita painavia syitä. Asiakkaan ostosykli voi olla hyvinkin pitkä — usein jopa viidestä viiteentoista vuoteen — jolloin markkinoinnin tuoton arviointi pelkästään yhden vuoden perusteella on harhaanjohtavaa tai jopa mahdotonta. Jo puolen tai neljäsosan mittainen tarkastelujakso suhteessa koko ostosykliin tarjoaa huomattavasti tarkempaa tietoa.
Suurin osa B2B-ostoista kohdistuu brändeihin, jotka ovat asiakkaan mielessä jo ennen tarpeen syntymistä. Johdonmukainen ja pitkäjänteinen markkinointipanostus auttaa brändiä pääsemään mukaan tähän harkintajoukkoon — ja sitä kautta ostoskoriin. Jotta kasvu olisi mahdollista, brändin ääniosuuden (Share of Voice, SOV) tulee usein ylittää sen nykyinen markkinaosuus. Tästä syystä pitkäkestoinen brändinrakennus tuottaa ajan myötä kumuloituvaa arvoa, vahvistaen bränditunnettuutta, kasvattaen asiakkuuden elinkaariarvoa ja lisäten markkinaosuutta.
Pelkkää lyhyen aikavälin MROI-laskentaa parempia mittareita markkinoinnin tuoton arviointiin ovat esimerkiksi bränditunnettuus, asiakkuuden elinkaariarvo, myyntiputken kehitys ja markkinaosuuden kasvu. On tärkeää ymmärtää, että markkinointiinvestoinnin tuotto ei ole lineaarinen. Siksi mallinnamme tuottokäyrän muotoa — kuinka se taipuu ajan myötä — saadaksemme realistisen kuvan siitä, miten markkinointi vertautuu muihin yrityksen investointeihin.
Investointipäätöksen tueksi raportoimme:
​
-
Budjettisuositus
-
CapEx
-
IRR
-
MROI
-
Break-even-analyysi
-
Investoinnin tuottama liikevaihto
-
Hankkeen eteneminen
-
EBITDA-vaikutus
-
Kassavirta vaikutus




